تعقیبات نماز
نمازحضور در پیشگاه خداوند و شرکت در ضیافتی معنوی است که وی،بندگان را به آن فرا خوانده است. همچنانکه حضور در یک میهمانی،مقدمات و آدابی دارد و نسبتبهمهمان،استقبال و بدرقه به عمل میآید و مهمان هرچه عزیزتر باشد،مراسم پیشواز و بدرقه،با شکوهتر صورت میپذیرد،ادای فریضه الهی نیزچنین است. پیشوایان معصوم ما(علیه السلام)پیش از فرا رسیدن وقت نماز،خودرا مهیای آن میساختند و پس از نماز نیز،مدتها به تعقیب نمازمیپرداختند و دل از یاد خدا نمیکندند و لب از ثنای او نمیبستند وچهره از قبله بر نمیتافتند.مگر نه آنکه نماز را«نور چشم»خودمیدانستند؟ مگر انسان به آسانی دل از نور چشم میکند و از آن چشممیپوشد؟ اذان و اقامه،نوعی استقبال از نماز است و تعقیبات،بدرقه آن. بیاعتنایی به تعقیبات و دعاهای پس از نماز،نشان بیعلاقگی بهخود نماز است.آنگونه که در روایات،نسبتبه زودتر رفتن به مسجد و انتظار شروع نماز را کشیدن،تشویق و سفارش شده و منتظر نماز را، «مهمان خدا»گفتهاند.
(1) به انجام مستحبات و دعاهایی پس از اتمامنماز نیز سفارش شده است. قرآن میفرماید: «فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب»
(2) همین که فارغ شدی،به کار دیگری بپرداز و به سوی پروردگارت رغبت نما. اینک به ذکر برخی از مسائل مربوط به تعقیبات میپردازیم: تعقیب نماز امام صادق(ع)میفرماید:همین که از نماز واجب فارغ شدی،بهدعا و تعقیب نماز مشغول باش.
(3) و میفرماید:دعا پس از نماز صبح و ظهر و مغرب،مستجاب میشود.
(4) و نیز:تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها(34 مرتبه الله اکبر،33مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان الله) از هزار رکعت نماز مستحب،نزدخداوند بهتر است.
(5) و در حدیث میخوانیم:هر کس این تسبیحات را بگوید،به آیه (و اذکروا الله کثیرا احزاب/41) که بمعنای زیاد یاد کردن خداونداست،عمل کرده است.
(6) البته دعا و تعقیبات به جای خود،و ادامه کار و تلاش هم به جایخود.و هیچکدام مانع یکدیگر نیست.بعضی میپندارند اگر به جایدعا،سراغ کار بروند،کامیابتر و موفقترند. رسولخدا(ص)میفرماید: «التعقیب بعد صلاة الفجر ابلغ فی طلب الرزق»
(7) دعای پس از نماز صبح،برای زندگی و جلب رزق،مؤثرتر است. درود و نفرین از جمله کارهای تعقیباتی،درود و صلوات فرستادن بر نیکان وزبدههای کمال بشری،و لعن و نفرین بر مظاهر شرک و پلیدی وسردمداران کفر و ستم است. در آنچه به عنوان دعاهای تعقیب آمده،هم به موارد متعددی از«صلوات»بر میخوریم،همه به مواردی از لعن و این،گوشهای از تولیو تبری در یک مکتب زنده و جهتدار است. صلواتها که نقل شده به جای خود.حتی در نمونههای فراوانی،خود«اللهم صل علی محمد و آل محمد»،به عنوان یکی از تعقیباتنمازها بیان شده است. اما در مورد لعن:امام باقر(ع)میفرماید: «اذا انحرفت عن صلاة مکتوبة فلا تنحرف الا بانصراف لعن بنیامیة»
(8) هر گاه نماز واجب را تمام کردی،جز با لعن بنی امیه،از جای خودحرکت نکن. چرا که آن دودمان ننگین و تبهکار،نمونه طاغوتها و از بارزترینچهرههای مخالفتبا خط رهبران معصوم و آل پیامبر بودند و مستحقهر گونه نفرت و نفرین! امام صادق(ع)در پی هر نماز،به چهار مرد و چهار زن(که ازدشمنان سر سخت مقام مامتبودند)لعن و نفرین میکرد.
(9) چه زیباست اسلامی که در کنار برنامههای عبادی و الهی خویش،بیزاری از ستمگران و مفسدان و طاغوتها را هم جزء برنامههای خود،ساخته و نماز و عبادات و حج آن،همراه با برائت و اعلام تنفر از کفار ومشرکان و منافقان است.
(10 پس تعقیبات نماز،برخوردار از نوعی فریاد لعنتبر دشمنان خدا ومخالفان خط رهبری الهی است.
التماس دعا