#رمضان
#چند_نکته_از_حدیث_شریف_کساء
#قسمت_دوم
@1466335114
توضیح آنکه در کتابهاى علمى آمده است که براى مـعـرفـى یک چیز یا یک شخص، باید از چیزها یا اشخاصى استفاده کرد که براى مخاطب آشناتر باشند. در این بخش از حدیث، با وجود چهار شخصیت بزرگ، یعنى وجود مبارک پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله )، حضرت علــى(علیه السلام)، امـام حـسـن(علیه السلام) و امـام حــســیــن(علیه السلام)، وجـود مبـارک حضـرت زهـرا (سلام الله علیها) محور اصحاب کساء معرفى شدهاند که آسمانها و زمین و آنچه در آنهاست به طفیل وجود مبارک آنها خلق شده است. این معنا در دیگر احادیث معصومان(علیهم السلام) نیز وجود دارد. در حدیثى قدسى، خداوند تبارک و تعالى، خطاب به پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله ) مىفرماید: «لولاک لما خلقت الاْءفلاک و لولا على لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما»2 «اگر براى تو نبود، افلاک را خلق نمىکردم و اگر براى على(علیه السلام) نبود، تو را خلق نمىکردم و اگر براى فاطمه (سلام الله علیها) نبود، شـما را خلق نمىکردم». این حدیث، نشان از نقش مـحورى حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در عالم هستى دارد
2- نکته بعدی به کار بردن عبارت های مشترک ” قُرَّةَ عَیْنى وَثَمَرَةَ فُؤادى” از جانب حضرت زهرا (س) برای فرزندانش امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می باشد، که با نگاه تربیتی می توان دو مطلب را از آن دریافت ؛ صمیمت و احترامی که در این خطاب نسبت به فرزندان وجود دارد و نیز نبود هیچگونه تبعیض و تفاوتی در بیان این خطاب ها نسبت به فرزندان می باشد.
3- نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است اینکه در اینجا برای اولین بار صفت “صاحِبَ حَوْضى” از جانب پیامبر (ص) برای امام حسن(ع) و نیز صفت ” شافِعَ اُمَّتى برای امام حسین(ع) استفاده شده و این دو بزرگوار را با این صفات معرفی کرده اند.
4- از آنجایی که این حدیث جایگاه والایی در معرفی راهنمایان و برترین برگزیدگان عالم دارد، می بینیم که در قسمتی از این حدیث خطابی که پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) دارد نمایانگر ولایت داشستن آن حضرت بعد از پیامبر (ص) می باشدف چرا که آن حضرت می فرمایند: “السَّلامُ یا اَخى یا وَصِیّى وَخَلیفَتى وَصاحِبَ لِواَّئى ” یعنی سلام اى برادر من و اى وصى و خلیفه و پرچمدار من
6- نکته مهم دیگر که در این حدیث وجود دارد عظمت دوستی با 5 تن آل عبا می باشد، این محبت و دوستی از جانب خدا چنان عظمتی برایش در نظر گرفته شده است که به این صورت وصف شده است:
” اى فرشتگان من و اى ساکنان آسمانهایم براستى که من نیافریدم
آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه
فلک چرخان و نه دریاى روان و نه کشتى در جریان را مگر بخاطر دوستى این
پنج تن اینان که در زیر کسایند.”
7- نزول آیه تطهیر از نکات مهم این حدیث گرامی می باشد :
” اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً3
حقیقت این است که خدا مى خواهد پلیدى (و ناپاکى ) را از شما خاندان ببرد و پاکیزه کند شما را پاکیزگى کامل “
8- کمتر حدیثی وجود دارد که در خود آن حدیث فضیلت برگزاری مجلس آن حدی آورده شده باشد، اما ما در انتهای حدیث کساء می خوانیم که پیامبر اکرم (ص) در پاسخ این سوال حضرت علی (ع) که ” اى رسول خدا به من بگو این جلوس (و نشستن ) ما در زیر کساء چه فضیلتى (و چه شرافتى ) نزد خدا دارد؟” می فرماید:
” سوگند بدان خدائى که مرا به حق به پیامبرى برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق) برگزید که ذکر نشود این خبر (و سرگذشت ) ما در انجمن و محفلى از محافل مردم زمین که در آن گروهى از شیعیان و دوستان ما باشند جز آنکه نازل شود بر ایشان رحمت (حق ) و فرا گیرند ایشان را فرشتگان و براى آنها آمرزش خواهند تا آنگاه که از دور هم پراکنده شوند.”
9- تاکید دوباره بر فضیلت خواندن این حدیث در محافل و جمع ها از جانب پیامبر (ص) :
” اى على سوگند بدانکه مرا بحق به نبوت برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق ) برگزید ذکر نشود این خبر (و سرگذشت ) ما درانجمن ومحفلى از محافل مردم زمین که در آن گروهى از شیعیان و دوستان ما باشند و در میان آنها اندوهناکى باشد جز آنکه خدا اندوهش را برطرف کند و نه غمناکى جز آنکه خدا غمش را بگشاید و نه حاجتخواهى باشد جز آنکه خدا حاجتش را برآورد.”
10- نکته دیگری که البته در بعضی روایات آمده است و نشانه ای بر تخصیص اهل بیت بر این 5 نفر می باشد، این است که از آن جایی که این قضیه در خانه ام سلمه همسر پیامبر اتفاق افتاده است، او خواهان این می شود که به آنها پیوسته و زیر کساء برود که پیامبر از این امر جلوگیری می کند.
پی نوشت ها:
1. با استفاده از بیانات آیت الله بهجت(ره)
2. طهرانى، میرزا ابوالفضل، شفاء الصدور فى شرح زیارة العاشورا، ج1، ص225.
3. احزاب، آیه 3
چند نکته از حدیث شریف کساء